Norge på budsjett – Gruppe 5

Til Lindesnes via østlandet av Norge

Gruppe 5: Mathilde, Tilde og Nicolai

På søndag tok Mathilde, Nicolai og Tilde tog til Trondheim og nattog videre sør. Til mat på søndagen hadde vi fått to poser bakevarer fra bakeriet i Verdal som vi hentet etter stenging på lørdag. Vi ankom Lillestrøm halv syv mandagsmorgen og fikk vår første utfordring ved at Mathilde glemte igjen veska med pengene hun og Nicolai hadde tjent inn til turen og identifikasjonen hennes og Nicolai sin igjen på toget. Med litt flaks fikk vi vesken igjen utover dagen, og jobbet for å tjene inn penger til reisen videre. Vi fikk mat og husly hos foreldrene til Tilde i Lørenskog før vi på tirsdagsmorgen dro videre med tog til Snartemo på miniprisbilletter. Før vi dro ringte vi til matbutikkene i nærheten av togstasjonen og forklarte reisen vår og spurte om noe donert mat/produkter de ikke kunne selge som vi kunne få til togturen. Da vi gikk innom butikken på veien til toget fikk vi en eske med mat fra Rema 1000; med yoghurter, smoothier, nøttemiks poser, kartonger med juice, havregryn og noe pålegg. Det var mat som holdt i bøttevis og vi var superfornøyde! Vi fikk også en pose chips og tre epler til turen fra Joker.
Vi var på Snartemo tirsdags ettermiddag og ble hentet av bestefaren til Tilde på togstasjonen. Da ble vi kjørt hjem til Tilde sine besteforeldre og fikk farmors hjemmelagde kjøttkaker og poteter! Så fikk vi med oss litt av valgkampen i USA og planla reisen videre før vi tok kvelden. Onsdagsmorgen begynte dagen tidlig med litt telefoner til NSB. Vi vasket ned to store kjøkken, innvendig og utvendig, og stabla ved ute for å hjelpe til. For denne jobben fikk vi togbillettene videre til Røros som betaling. Takk og lov for miniprisbilletter! Vi nådde denne formiddagen vårt ultimate mål for turen; Lindesnes fyr! For en fantastisk opplevelse og for en utsikt! Det var bitende kulde og en drepende vind som fôr gjennom alle lagene med ull vi hadde på. Vi holdt oss i rekkverket på fyret for å ikke blåse vekk. Etter noen få bilder på fyret slo telefonene våres av grunnet kulden. Så etter en halvtime på fyret der vi utforsket området, ble vi enige om å søke varmen i bilen igjen og dra tilbake til Tilde sine besteforeldre. Kvelden nærmet seg og vi pakket sekkene våres, og klokken ett på natten etter et veldig koselig besøk kjørte bestefaren til Tilde oss til togstasjonen (som han selv insisterte på å gjøre) og vi tok toget videre til Røros. Etter 2 togavganger og 13 timer senere ankom vi Røros cirka klokken 14 på dagen. For en eventyrlig by! Vi så den kjente Røros-kirka og gikk litt gjennom gatene og så alle de koselige nisjebutikkene som lå plassert oppover. En bekjent av Tilde sin venninne som bor i USA tilbød oss å sove hos han for natten, så vi gikk rundt i byen før han kom oss i møte etter jobb. En helt fremmed som tok oss inn i deres hus og moren hans hadde laget hjemmelaget pizza til vi kom og fikk oss til å føle oss veldig velkommen. Det var fantastisk deilig å komme inn i et hjemmekoslig og varmt hus fra den skjærende -17 graders kulden som var utenfor. Vi fikk senger å sove i og en varm peis å kose oss foran og storkoste oss med denne familien! Fort ble det fredagsmorgen og vi tok bussen fra Røros til Trondheim på formiddagen og byttet til tog i Trondheim og kom hjem til Verdal på ettermiddagen. Det var først på bussturen på fredag at vi innså og snakket om hvor fort denne uken faktisk gikk og hvor mye vi har klart på så få dager og i utgangspunktet uten penger. For en reise! Vi vil gjerne takke Tilde sine foreldre og besteforeldre, Tilde sin tante Wenche for sponset potetlomper med sukker på og julebrus til reisen videre fra sørlandet, Hilde og Hans Ludvig i Røros, Rema 1000, Joker Lillestrøm, Innherreds bakeriet, en snill stemme og koslig å snakke med; Vegard fra NSB kundeservice, og alle fremmede og bekjente som tilbød å hjelpe for turen vår! Det blir alt satt veldig pris på!